The attachment of the vertical fin is completed.
The exact positioning was done by the help of a laser beam before the holes were drilled. That’s 41 (fourty one!) holes that needed to be drilled and reamed. Unfortunateley my highly overpriced SnapOn drill failed half way through the job.
The construction is a true pice of engineering art.
The reason for the asymetric structure and the additional stiffening construction however remains misterious to me.
Now I look forward to see the rudder control cables run exactly through the provided holes.
Update 28. Oktober 2021: The control cables fit exactly through the holes.



The main bolts have a diameter of 16mm (!) and are made of CrMo steel.

The base of the stiffening construction is made of CrMo steel, the stiffener bars themselfs are of AL2024
2 thoughts on “Vertical fin attachment”
Hoi Stefan
Ich verfolge gespannt deine Arbeiten. Hat sich in Sachen Triebwerk(e) schon irgendwas ergeben?
Hallo Alex!
Konkrete Entscheide betreffend Triebwerkauswahl sind noch nicht gefallen. Mein momentaner Favorit wäre das PBS TJ100. Ich beobachte gleichzeitig auch das neu entwickelte PBS TJ150, welches mit 1500 Schub auch eine Option wäre. Dieses hätte nicht nur etwas mehr Leistungsreserve, sondern könnte auch in einem ökonomischeren Leistungsbereich betrieben werden. Mit nur knapp 300 Liter Treibstoffvorrat ist dies ein wichtiger Faktor.