Nose landing gear mechanics

The drawing of the nose landing gear and its mechanical components on CAD took me several weeks.

The gear retraction and extention is actuated through a worm gear. It is driven by a electric motor through a complicated arrangement of a reduction gear, chain drive and a differential gear which also drives the main landing gear actuation.

Manufacturing the gear components will be a challenge for itself. The cogwheels and the worm gear need to be manufactured by a specialised company which still needs to be found.

The mechanism caused repeated troubles during flight testing according the original reports. I therefore consider a complete reconstruction of the landing gear actuation system. 

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A plausible alternative would be a hydraulic actuated overcenter linkage. Positioning the components proved to be anything but trivial due to the confined space. It took me countless attempts to find a possible solution. The drawing above shows the final result. It fits, it works, it can carry all the predicted forces and above all the manufacturing of the components is pretty much straight forward.

Changing the nose landing gear actuation from the original electro-mechanical to hydraulic actuation would require the main landing gear worm drives to be replaced with a hydraulic system too. I still need to figure out if this can be done.

2 thoughts on “Nose landing gear mechanics”

  1. , Projekt N-20.3 Arbalete

    Schade, dass du “nur” ein Rad bekommen hast – das Fahrwerk selber, war doch gegossen… würdest du den Nachbau auch so machen (lassen)?

    1. arbalete

      Die Herstellung der Gussfomen, das Giessen mit der richtigen Alulegierung und die Nachbearbeitung wäre extrem teuer. Vor allem wäre es unverhältnismässig mit Blick auf all die noch vorhandenen Bugfahrwerke an all den herumstehenden Vämpis und Venoms. Ich bin zuversichtlich dass da noch was auftaucht. Kommt Zeit, kommt Bugfahrwerk :-).

      Beim Hauptfahrwerk allerding sieht das anders aus. Diese Komponenten sind extrem schwierig zu finden. Da muss allenfalls ein Nachbau ins Auge gefasst werden analog der FW-190 Replikas. Gleichzeitg könnte dann auch der Einfahrmechanismus neu konstruiert werden. Zu diesem Thema läuft mein CAD gerade heiss.

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